Ik werk op afspraak. U kunt via het contactformulier aangeven wanneer en hoe u gebruik wil maken van mijn diensten. Klanten in de provincie Noord-Brabant binnen een straal van 160 kilometer hebben mijn voorkeur.
Buiten Noord-Brabant
Woont u buiten Noord-Brabant en wilt u graag gebruik maken van mijn diensten? Neem dan contact met mij op. We bespreken dan de mogelijkheden. Wellicht dat ik u kan doorverwijzen naar een collega bij u in de buurt.
De tolkdienst is gratis voor doven, doofblinden en slechthorenden
- De tolkdienst zit niet in het ziekenfonds, maar wordt betaald uit de WMO
- Iedereen met een gehoorverlies vanaf 50 dB heeft recht op communicatieondersteuning
- Communicatieondersteuners worden ook wel doventolken genoemd.
- Voor meer informatie kunt u uw gegevens invullen via het aanmeldformulier
In welke specifieke situaties is Donna in te huren?
Daar waar dove, doofblinde of slechthorende personen mijn hulp kunnen gebruiken.
Denk aan de volgende situaties:
- werksfeer: vergaderingen op de werkplek of sollicitatiegesprekken
- leefsfeer: bruiloften, kerkdiensten, workshop, lezing, een huisarts of een specialist, bij een audiologisch centrum of afspraak bij het GGZ
- vrijwilligerswerk
- hobbyclubs
- lezingen over natuur, religie
- workshops
- voorlichting over opvoeding, relaties
- cursus op de werkvloer
Bent u benieuwd wat Donna_schrijft voor u als dove/doofblinde of slechthorende kan betekenen? Of heeft u vragen naar aanleiding van wat u zojuist heeft gelezen?
Vul uw gegevens in via het aanmeldformulier en ik neem contact met u op. Kijk gerust verder op mijn website.
Codegebaren
Voordat we naar de afspraak gaan, neem ik ruim de tijd (ongeveer drie kwartier) om met elkaar kennis te maken, zodat we de codegebaren alvast kunnen doornemen.
Codegebaren zijn tekens om snel met elkaar te kunnen communiceren. Zo zijn er codegebaren voor onderstaande zinnen die ‘op de schouder’, ‘op de rug’ of ‘op de pols van de klant’ worden gedaan:
- Wil je koffie of thee?
- Ik ga
- Ik ga naar de wc
- Ik ben terug
- Het is pauze
- We gaan weer beginnen
- Stem niet gebruiken
- Harder praten
- Je mag praten
- Stoppen met gebaren
- Mag ik even storen?
- Gevaar!
Bij de afspraak op locatie
Op de locatie van de afspraak wordt via het computerscherm de lettergrootte zo groot mogelijk gemaakt zodat het makkelijk lezen is voor de klant. Ook wordt de achtergrondkleur van het scherm donker of juist lichter gemaakt. Alles gebeurt in overleg met de klant.
Begeleiding op maat
Bij het begeleiden worden stoepranden, autoportieren, deuren en stoelen aangegeven, als ook het aantal aanwezigen in de zaal, en plaats van ramen en deuren in het vertrek. Met de meeste speciale wensen qua begeleiding kan ik zo goed mogelijk rekening houden binnen de mogelijkheid van de redelijke kaders.